Lilla hummern och vi

I helgen var vi till västkusten, eller vi är ju nästan alltid på västkusten, men nu var vi det på riktigt! Vi var bjudna på hummerfiske till Bovallstrand. Jag hade verkligen ingen aning hur man fiskade hummer, metspö, hov eller nät liksom? Nej men jag hade väl fått berättat för mig att det var med så kallade tinor, det vill säga en form av burar. Ja ja spännande var det iallafall. Här är Bovallstrand sett från hamnen, jag tycker det såg väldigt västkustskt ut med vita hus och inredda sjöbodar. Jag måste ändå säga att jag nog fortfarande är motståndare till inredda sjöbodar, tycker att det är mer harmoniskt vid Västerjön i söderboda utan massa badisar i bodarna. Fast visst är det otroligt vackert på västkusten. Det är konstigt att öst och västkusten är så olika, och vackra på så olika sätt.



Eriks familjs hus låg sjönära eller vad? Ca 1 meter till vattnet.



Var lite orolig för att åka båt med Erik eftersom förra årets hummerfiske hade slutat med att båten nästan sjunkit och en person hade hamnat i vattnet.... Tuuur att vi i år hade en Anytecbåt från Öregrund!!! Jag kunde andas ut. Den måste väl vara sjösäker om något.



Vi lade ut sex stycken tinor på lördagen och jag agnade med en myyyycket rutten fisk vars lukt ännu inte har gått bort från mina fingrar. 




Sen tog vi upp tinorna på söndagmorgonen ungerfär vid fyratiden. Eller inte, det blev snarade vid elva tiden, just det ja. Och hur många hummrar blev det nu då??



En sjöstjärna!! Jag visste ju inte ens att det fanns sjöstjärnor så jag tyckte detta var en mycket exotisk fångst, vilket jag inte upplevde att de andra riktigt höll med om.



Sen fick vi den, hummern!!! En stor!



Nedan ser vi honom precis innan döden inträder. Maria ser glad ut, hummern anar ännu inget.



Fångsten förra året hade de också bara fångat en stycken så vi var inte så ledsna för det. Det var väldigt kul att fått åkt på hummerfiske iallafall!


Kommentarer
Postat av: Eija

Förstår att ni haft en trevlig helg,bra och häftiga bilder,tur att ni inte hamnade i vattnet.

2009-10-13 @ 07:06:22
Postat av: Jonna

Fångsten var himla god antar jag. Synd att det inte blev fler så ni kunde bjudit på hummer gala middag.

2009-10-13 @ 09:23:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0